Migraine en osteopathie

Hoofdpijn komt voor in verschillende vormen, maar migraine kan een echte crime zijn. Migraine komt 3 keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. De klacht begint vaak tussen het 10de en 30ste levensjaar, met een piek rond het 40ste levensjaar. Vaak zwakt migraine af tussen het 50ste en 60ste jaar.

Tot op de dag van vandaag is het exacte mechanisme van migraine nog niet duidelijk. Er is aangetoond dat de visuele klachten worden veroorzaakt door een verminderde doorbloeding van het hersenweefsel. Dit zorgt voor ingewikkelde interne reacties. Men veronderstelt dat deze verminderde doorbloeding zorgt voor activatie van kleine zenuwtjes, wat zorgt voor het uitzetten en ontsteking van bloedvaatjes van de hersenvliezen. Er wordt aangenomen dat in dit mechanisme de vijfde hersenzenuw een grote rol speelt, wat de typische migrainegeassocieerde pijn geeft.

Symptomen migraine

Migraine kan met of onder ‘aura’ zijn. Aura is het zien van lichtflitsen, vlekken of kleuren voordat de echte hoofdpijn begint. Typische migraine wordt beschreven als een kloppende eenzijdige hoofdpijn met een matige tot hoge intensiteit. Een aanval duurt tussen de 4 en 72 uur. De hoofdpijn neemt toe bij activiteiten. Verder moet er sprake zijn van misselijkheid / braken of overgevoeligheid voor licht of geluid.

Een aanval wordt vaak voorafgegaan door een aantal andere symptomen, zoals moeheid en nekpijn. Ook zijn er bepaalde voedingsmiddelen bekend die een aanval van migraine kunnen opwekken, zoals conserveringsmiddelen, wijn, oude kaas, chocolade, noten en uien.

Osteopathie en migraine

Er is recent wetenschappelijk bewijs dat osteopathie de frequentie, duur en intensiteit van migraine kan verminderen. Er werd vastgesteld dat osteopathisch behandelde mensen minder pijnmedicatie nodig hadden. Er wordt gekeken naar een aantal aspecten binnen het lichaam, namelijk een mechanisch, neurologisch en een metabool deel. Aangezien migraine een stoornis in doorbloeding is, wordt er natuurlijk ook gekeken naar de gebieden die van invloed zijn voor de doorbloeding van het hoofd. Al deze factoren moeten optimaal zijn, om migraine de baas te worden!

Nog vragen

Wij helpen u graag!

Neem gerust contact met ons op. Wij voorzien u zo spoedig mogelijk van een reactie.

Wilt u meer weten, of vraagt u zich af of osteopathie ook voor u een oplossing is, neem dan gerust contact op met osteopathiepraktijk Van Oers.